Case A-Z

Varner Ibrahimovic Sweden - Zlatan Underkläder A-Z

A-Z är ett samarbete mellan svenska fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic och Petter Varner, chef för den norska klädgiganten Varner. 
Deras mål är att göra sport tillgängligt för alla - det spelar ingen roll var du börjar eller var du hamnar, A-Z handlar om resan.
Underkläderna säljs till största del i butikskedjor, men även genom deras egen e-handel shop. 
A-Z är ett nystartat företag med god potential till att bli en väldigt stor aktör på marknaden, och som många nya företag möts de av stora utmaningar för att nå uppsatta mål. 
A-Z utmaningar var: 
  • Att utvärdera deras ideala kundgrupper. 
  • Att förstå hur deras kunder förflyttar sig från intresserad till köp-redo.  
  • Att fånga kunders data i butik. 
  • Skapa framgångsrik marknadsföring genom e-mail kampanjer. 
Med våra verktyg och expertis tog vi oss an deras utmaningar. Tillsammans vändes utmaningar till framgång.
Våran strategi var att i olika workshop-format: 
  • Förtydliga vilka deras ideala kunder är.
  • Skapa personas för dessa ideala kundgrupper.
  • Förstå och skissa upp i customer journeys hur de olika kundgrupperna flyttar sig från intresserad till köp-redo.
I andra samarbetsformat även: 
  • Skapande av en unik kundklubb.
  • Strategiskt tänkande runt - och skapande av - olika slags erbjudanden för kunderna som handlar i de olika butikskedjorna. Slutsyfte var att få dom att bli medlem i denna unika kundklubb. Därmed möjliggjordes en personlig relation och uppfångandet av kundernas data. 
  • Utformning av olika e-mail kampanjstrategier för de olika kund-segmenten och köpprocesserna. Dessa marknadsförs automatiskt till kundklubben och andra e-maillistor.
(Det som står här är den generella gisten. Här tänker vi att en mycket mer utförlig och personlig utförande av caset skulle hittas. Content varvat med video och mindre testimonials. Vi känner inte att vi har tiden eller kunskap att förverkliga den för denna uppgift. Men vi hoppas du förstår hur vi har tänkt)

.  .  .r